Het hoe en waarom van discussies

De discussies kun je op een aantal verschillende manieren gebruiken. Om gevoel te krijgen bij de tone of voice die we hier gebruiken, kun je van tevoren alvast eens door wat oude discussies heen gaan. Over het algemeen gebruiken we de discussies voor de volgende zaken:

  • Om met vakgenoten te sparren over problemen of dilemma's waar je tegenaan loopt. Daarvoor stel je de vraag waar je niet uitkomt in de discussie. Probeer zo helder mogelijk te formuleren wat het probleem is waarvoor je de oplossing zoekt. Stel daarom een open vraag. Maak -voordat je de discussie start- altijd even gebruik van de zoekfunctie om zeker te weten dat de vraag niet al eens eerder is beantwoord. Als je al mensen kent / weet die je kunnen helpen, laat ze dan even via een prive-berichtje weten dat je hun antwoord op prijs stelt. Als zij in het openbaar hun antwoord geven, profiteert iedereen mee. Mocht je geen antwoord krijgen op je vraag, laat dit dan even aan de community manager weten (peter.staal@debvk.nl).
  • Om feedback te krijgen van zo veel mogelijk mensen. Soms wil je van zo veel mogelijk mensen input krijgen, omdat de waarde van de reacties zit in de kwantiteit. Ook hiervoor kun je de discussies gebruiken. Stel je wil weten welke boeken er allemaal bestaan over klantmanagement. Dan is het prettig om van zo veel mogelijk mensen reacties te ontvangen. Of je wil bijvoorbeeld een idee toetsen aan de praktische haalbaarheid. Ook dan is het fijn om in de reacties allerlei standpunten van verschillende mensen te verzamelen.
  • Om nieuwe kennis te ontwikkelen over het vakgebied. Onderwerpen die nieuw, innoverend zijn of die zich aan de rand van het kennisgebied bevinden, met elkaar bespreken. Het vak van klantmanager is relatief nieuw. Voor lang niet alle zaken zijn al standaarden of protocollen ontwikkeld. Jullie staan - als klantmanagers - aan het roer als het gaat om het door ontwikkelen van het vak. Veel kennis ontwikkeld zich in samenspraak met elkaar. Gebruik de discussies daarom ook om baanbrekende handelswijzen, of visies op het vakgebied met elkaar te delen. Zodoende komen we met elkaar tot uniforme zienswijzen en best practices die we vervolgens kunnen standaardiseren en breed uit meten.